فیلم | زیارت مجازی امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد
کد خبر: 3889770
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

فیلم | زیارت مجازی امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد

با توجه به شیوع کرونا و لزوم تعطیلی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برای پیشگیری و مقابله با این ویروس امکان زیارت مجازی امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد فراهم شد.

فیلم | زیارت مجازی امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد

به گزارش ایکنا از لرستان، با توجه به شیوع کرونا و لزوم تعطیلی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برای پیشگیری و مقابله با این ویروس امکان زیارت مجازی  امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد فراهم شد.

آرامگاه این امامزاده در بازار قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده و قدمت ساخت بنای کنونی آن به سال ۱۳۰۷ هجری قمری می‌رسد؛ این آرامگاه نخستین بار به دستور بدر بن حسنویه و در زمان حکومت آل حسنویه در سال ۴۰۴ هجری قمری ساخته شد. بقعه متبرکه این امامزاده در مرکز شهر خرم‎آباد دارای کرامات زیادی بوده و به این خاطر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران است.

مقبره‌ زید بن علی(ع) در غرب مسجد جامع خرم‌آباد و با حریم مقبره‎ای به وسعت ۶۰۰۰ مترمربع در مرکز بازار روز این شهر قرار دارد.

بنابر این گزارش در میان زمین حریم این امامزاده متبرکه، ‌مقبره‌ای وجود دارد که آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش شده، بطوری که روی لبه شرقی مقبره، نام استادکار نجار و تاریخ احداث آن حک شده است. بنای مقبره، هشت ضلعی است که چهار ضلع اصلی دارد و در ساخت تمام بنای این امامزاده از آجر استفاده شده است.

همچنین صندوقی چوبی و قهوه‌ای رنگ با نقوش زیبای کنده‌کاری شده، روی قبر جای دارد، مقبره دو گلدسته مدور آجری داشته که با کاشی‎های زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده، مزین شده است. درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و با حکاکی از آیات و کلمات مقدس با خط نسخ ساخته شده است. در حال حاضر به‌دلیل قرارگیری این امامزاده در مرکز بازار شهر خرم‎آباد، حریم این بقعه به‎وسیله مغازه‎هایی احاطه شده که برای توسعه گردشگری مذهبی در خرم‎آباد، نیاز به آزادسازی حریم این بنا است.

در اطراف این امامزاده آثار تاریخی مهمی چون قلعه فلک‎الافلاک و گرداب‌سنگی قرار دارد که زائران علاوه بر زیارت از این بقعه متبرکه می‎توانند از ابنیه تاریخی نیز دیدن کنند. این امامزاده یکی از شاخص‎ترین امامزاده‎ها در لرستان به‌شمار می‎آید.

انتهای پیام
captcha